rozwój poznawczy Piaget

Raz pod wozem, raz na wozie.

Temat: Test PEP-R Erica Schoplera.
Jestem wczesnodziecięcym terapeutą dzieciecym.Po ukończeniu kursu diagnozy PEP-R dostałam polecenie służbowe dokonać diagnozy tym narzędziem grupę dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Problemem dla mnie jest diagnoza tym narzędziem dziecka z porażeniem mózgowym, które inteligencją przewyższa pozostałe- funkcje poznawcze,język receptywny. Wg wskaźników rozwojowych Piageta rozwój intelektualny dziecka - czwarty rok zycia. Wg PEP-R-a- rozwojowo jest dzieckiem 11 miesiecznym. Myśle,że gdyby moja szefowa znała bliżej tą metodę i adresatów- dla kogo została stworzona nie wydała by mi swego polecenia. Prosze o pomoc- informacje. CZY PEP-R- EM powinno sie badać dzieci z mdp z dysfunkcją ruchu?
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,95144008,95144008,Test_PEP_R_Erica_Schoplera_.html



Temat: Sprzedam książki do psych. rozwojowej i nie tylko
Sprzedam książki do psych. rozwojowej i nie tylko
Sprzedam:

1. "Psychologia rozwoju człowieka" T. 1 (Zagadnienia ogólne), M.Przetacznik-Gierowska, M.Tyszkowa, PWN 2005
2. "Psychologia rozwoju człowieka" T. 2 (Charakterystyka okresów życia człowieka), B.Harwas-Napierała, J.Trempała, PWN 2005
3. "Psychologia rozwoju człowieka" T. 3 (Rozwój funkcji psychicznych), B.Harwas-Napierała, J.Trempała, PWN 2005
4. A. Brzezińska, "Społeczna Psychologia Rozwoju", Scholar 2005
5. B.J. Wadsworth, "Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka" WSiP, 1998
6. "Psychologia rozwojowa" red. P.E. Bryant, A.M. Colman, Zysk i S-ka, 1997
7. Helen Bee "Psychologia rozwoju człowieka" Zysk i S-ka, 2004

8. B. Wojciszke "Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej", Scholar 2004
9. B. Sadowski "Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt", PWN 2006

Wszystkie pozycje były literaturą obowiązkową na SWPSie w Sopocie (r.akad. 2005/2006), z tego co wiem, kanon lektur nie zmienia się znacząco.

Wszystkie książki są w stanie praktycznie idealnym [jestem "book-lover" nie "book-killer" :)].
Ceny do negocjacji - proszę o kontakt na priv.





Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,20882,68865671,68865671,Sprzedam_ksiazki_do_psych_rozwojowej_i_nie_tylko.html


Temat: jak myślicie...
j.wierny napisał:

Gdyby takiej istocie zapewnić odpowiednią
> materialną opiekę, mogłaby pożyć i to długo - świadoma swoich wewnętrznych
> przeżyć lecz pozbawiona jakichkolwiek kontaktów z zewnętrznym światem. Nie
> wiadomo jednak na ile jej przeżycia odpowiadałyby przeżyciom ludzi poddających
> się deprywacji sensorycznej, którzy przecież już posiadają bogaty bagaż wrażeń
> z tego życia.

Jeśli potraktujemy poważnie wiedzę naukową o rozwoju poznawczym człowieka, z
trudem przyjdzie nam założenie możliwości usensownionej orientacji we własnych
przeżyciach u osoby w stanie całkowitej i permanentnej deprywacji sensorycznej.
Odpowiedź na postawione pytanie leży w pracach Piageta, Wygotskiego i w całym
bogatym dorobku psychologii poznawczej. Oczywiście furtkę do spekulacji otworzyć
może wiara, ale ja przez nią nie wchodzę.

drgardziolko

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,12346,25013424,25013424,jak_myslicie_.html


Temat: psycholog w przedszkolu
witam,
Nie wiem na jakim etapie wiedzy jestes. napisze co ja bym zrobila stajac przed
takim wyzwaniem ( bo jest ono niewatpliwie duze)
- raz jeszcze powtarzam teorie psychologiczne, na ktorych opieraja sie badania
dzieci w wieku przedszkolnym. Tak na 1wszy ogien, erikson, piaget, wygotski ale
rowniez bardziej wspolczesnie poglady na temat psychologi rozwojowej i okresopw
krytycznych w rozwoju. ( a znajdziesz ich duzo w literaturze prof.
brzezińskiej, w zagranicznej a tlumaczonej na polski - nowa ksiazka h. bee-
psychologia rozwoju ?tam masz caly cykl zycia czlowieka za to megaszczegolowo i
z przykladami)
- przypominam sobie najbardziej popularne badania w zakresie koordynacji
wzrokowo- ruchowej,nagminnie robiome maluchom. oraz wszelkie testy majace
wykryc problemy emocjonalne maluchow a jest ich sporo. Osobiscie nie lubie tych
o podlozy psychoanalitycznym, wole te wywodzace sie z poznawczej.
- odświeżam wiedze o zaburzeniach rozwoju ( w stylu adhd, ale nie tylko. Tu
polecam ksiazke i wszystko co w tym temacie pisze prof arska karylowicz)
- przygotowuje sobie jakis plan tego co chce zrealizowac w przedszkolu i
prezentuje go dyrekcji. Chce powiedziec ze nie przychodze z niczym
- mam w planach teamty spotkan z rodzicami i warsztaty dla chetnych.

To tak na szybko pisane jednym tchem. Nie wiem czy pomoglam ale sie statalam
pozdr
b.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,210,48922409,48922409,psycholog_w_przedszkolu.html


Temat: dwa roczniki w pierwszej klasie - szanse edukacyjn
istnieje coś takiego jak teoria Piageta na temat rozwoju poznawczego dziecka...
nie chcę mi sie tego wszystkiego opisywać, ale meritum jest takie ze dziecko
dopiero w 6-7 roku życia osiąga moment tzw. Operacji konkretnych. Dopiero wtedy
jest gotowy do opanowywania zasad matematycznych itp, bo wcześniej jest to
myślenie magiczne.(dla niego piesek, kwiatek, chmurka myśli jak człowiek)
Przeczytajcie sobie jak wygląda gotowość szkolna, połowa sześciolatków nie jest
w stanie jej opanować. Mój syn jest z 2003 roku, zaczął mówić w wieku 3,5 roku.
Jest z końca roku dziś wygląda bardziej jak 4 niż jak pięciolatek. Nie wyobrażam
sobie jak pójdzie za rok do szkoły. Liczenie do 10 i znajomość literek to nie
wszystko... Jako nauczyciel przedszkola mam świadomość jak ciężko może być tym
młodszym w jednej klasie.... Jak wy byście się czuli, gdyby połowa waszej klasy
była o głowę od was wyższa i wszystko lepiej by im wychodziło.... to równia
pochyła do depresji, stanów lękowych i wielkiej niechęci do chodzenia do szkoły.
Ta ustawa to największa porażka, każdy nauczyciel przedszkola to wam powie...Ja
jeśli będę musiała go posłać do szkoły a w jego rozwoju poznawczym nic się nie
zmieni, pewnie go odroczę w Poradni psych-ped, tylko ze to przykre robić coś
takiego swojemu dziecku, bo wiem ze gdyby szedł normalnie do pierwszej klasie to
pewnie by sobie poradził.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,587,82082087,82082087,dwa_roczniki_w_pierwszej_klasie_szanse_edukacyjn.html


Temat: O względności i indywidualizmie w wychowaniu
Piaget nie pisał o buncie dwulatka ,bo emocje nie były jego "polem badawczym" ( wybrał sobie rozwój poznawczy i moralny - tyle przynajmniej pamięta ze studiów mój mąż ) ,ale za to badali rozwój psychiczny i emocjonalny w latach już 50-tych w specjalnie utworzonym Instytucie Ilg,Bates Ames ,Baker ( ci sami ! autorzy u nas teraz popularnego poradnika "Rozwój psychiczny dziecka").Z tym ,że Piaget zbudował potężną teorię z poprawną akademicko metodologią i jest "cegłą " na studiach psychologiczno-pedagogicznych .Nie każda praca badawcza prowadzić musi do "wyewoluowania " w teorię . Teoria nie musi się zgadzać z rzeczywistością ( praktyką) ,ale z eksperymentem ,który ja falsyfikuje (!!!!)- tyle definicja naukowa ( w wieeelkim skrócie ). Chylę czoła przed gazetą "Dziecko" - od ponad 7 lat podpowiada mi jak być uważnym rodzicem i jednocześnie przypomina ,że rodzicielstwo jest niezwykłą , niepowtarzalną ,często radosną (humoru !!!!) przygodą .Dla mnie to ważne . Przeskakuję do kolejnych listów .Bea
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,575,5272155,5272155,O_wzglednosci_i_indywidualizmie_w_wychowaniu.html


Temat: Tworzenie sztucznej inteligencji już w prze dszkolu.
    Drogi Maćku Trurlu,

|| ...fizyka jest modelowaniem rzeczywistosci
|| a dzieci bardziej rozumieja rzeczywistosc niz dorosli........!!!!

    Student psychologii przeprowadzał bardzo klasyczne
zadania demonstrujące nabywanie przez dzieci pojęcia
stałości - tworzenia niezmienników...
    Jest to fragmencik teorii rozwoju inteligencji Piageta
teorii o tyle mocnej (bo nie istnieje obecnie żadna
- stwierdziłem to z pewnym zdziwieniem - równie
wiele tłumacząca i spójna) co starej, bo z początku
ubiegłego wieku... Choć oczywiście uzupełnionej
i zmodyfikowanej.
    Sam szukałem na tym forum pomysłów na dobre
programy edukacyjne oparte o tą teorię...
    Do tej pory tylko czytam i czytam ale nie
wytrzymałem:-)
    Rozumiem, że jesteś pełny szlachetnej chęci
zapewnienia dzieciakom edukacji najwyższej próby
ale skoro tak to może przejrzyj najpierw takie pozycje
jak: "Od logiki dziecka do logiki młodzieży" Barbel
Inhelder i Jean Piaget np. PWN W-wa, 1970 r., dawno
nie wznawianej, IMHO fatalnie przetłumaczonej
z francuskiego ale łatwej do ogarnięcia przez studentów
tzw. "ścisłych" kierunków, ewentualnie Barry J. Wadsworth
"Teoria Piageta, poznawczy..." WSiP 1998 r. - taki skrót.
Zresztą ta koncepcja jest ciekawa sama z siebie...
    Przypuszaczam, że z niej ów student czerpał.
A ja nie podejmuję się dyskutować czym jest fizyka.

    || bardziej

    Hmm,
Dzieci naprawdę myślą inaczej niż dorośli (o czym
przekonuje chociażby, niechby wczesne, ojcostwo:-)
i podobno można maleńtasowi przybliżyć intuicje tkwiące
w pewnym szczególnym przypadku teorii miary:-)
jeśli się tylko znajdzie sposób aby przemówić do niego
w zrozumiałym dla *niego* języku:-))). Ale *intuicje*
a nie formalizm teorii, ten jest dla niego nieposiężny.
    I przedyskutuj to z sobą, jeśli zechcesz:-)

   "Gdy byłem dzieckiem, myślałem jak dziecko,
będąc mężem myslę jak mąż", czy jakoś tak...

    Czemu crosspostowałeś na pl.sci.fizyka?
    Może to ta pogoda? Więcej pogody ducha życzę.

    Pozdrawiam    Janusz z Galicji


Źródło: topranking.pl/1814/tworzenie,sztucznej,inteligencji,juz,w,prze.php


Temat: Pomoc dla dzieci z fraxem
Pomoc dla dzieci z fraxem


"....Jesteśmy poradnią zajmującą się osobami z autyzmem i pokrewnymi
zaburzeniami rozwoju. Mając na uwadze specyficzne deficyty dzieci z
FraX, możemy zaproponować im ciekawe formy pracy terapeutycznej
nastawionej na poprawę funkcjonowania społecznego, podniesienie
kompetencji komunikacyjnych i wspieranie rozwoju poznawczego.
Proponujemy zajęcia w trybie konsultacyjnym lub stacjonarnym (dla osób
z niedużych odległości).

W terapii posiłkujemy się zasadą prof.
Feuersteina: ?Chromosomy nie mają ostatniego słowa?.
Dziecko niepełnosprawne przechodzi przez te same fazy rozwoju co każde inne
dziecko.
Różnica polega na tym, że jego niepełnosprawność powoduje,
że nadmiernie długo zatrzymuje się na poszczególnych etapach, oraz ?gubi?
niektóre z nich,
co uniemożliwia z kolei prawidłowe przechodzenie przez etapy bardziej
złożone. Chcemy pomagać dzieciom w przechodzeniu przez nie w sposób
bardziej uporządkowany.

W opracowanym przez zespół naszycch specjalistów programie terapeutycznym,
dzieci realizują, w sposób dostosowany do własnych możliwości
następujące cele:
- ćwiczenia w zakresie kompetencji komunikacyjnej z wykorzystaniem
różnorakich,
zindywidualizowanych form komunikacji alternatywnej
- ćwiczenia w zakresie stymulacji rozwoju poznawczego,
naśladownictwa, percepcji, zabawy w oparciu o teorię Piageta i Wygotskiego
- minimalizowanie dyskomfortu płynącego z zaburzeń organizacji bodźców
sensorycznych poprzez indywidualnie opracowane programy stymulacyjne
wg metody Delacato
- praca nad rozpoznawaniem emocji i teorią umysłu
- minimalizowanie zachowań trudnych poprzez wprowadzanie strategii
krótko i długofalowych zmian w otoczeniu

Więcej informacji o poradni i zespole na naszej stronie:
www.prodeste.pl"
zachęcam wszystkich rodziców do skorzystania z pomocy poradni
za pomoc w uzyskaniu informacji dziekuję Pani mgr Joannie Ławickiej pedagog
specjalnej

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,43771,64391292,64391292,Pomoc_dla_dzieci_z_fraxem.html


Temat: Dostalam prace = mam problem
ally napisała:

> > a najwazniejsze kilka lat w zyciu swojego
> > dziecka bedziesz z nia, to bezcenne, to bedzie owocowalo w
> > przyszlosci.
>
> niby jak? i dlaczego akurat te lata są najważniejsze?


nie mam czasu pisac, poczytaj tu:

szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5325
babyonline.pl/maluch_dwulatek_artykul,2352.html
www.unicef.bg/page.php?key=pr_release&id=111&t_id=26
Cytat:
Znany szwajcarski psycholog i filozof, twórca epistemologii
genetycznej Jean Piaget stwierdza, że w pierwszych trzech latach
życia dziecka dynamika rozwoju jest tak znaczna, że znaczenie tego
okresu można przyrównać do znaczenia rewolucji kopernikańskiej.
Piaget tak charakteryzuje okres wczesnego dzieciństwa: "jest to
okres decydujący dla całego późniejszego rozwoju psychicznego,
polega bowiem, ni mniej, ni więcej, jak na zdobyciu przez
spostrzeżenia i ruchy całego praktycznego świata, jaki otacza małe
dziecko"(1). Uważa on też, że dziecko wyjaśnia człowieka dorosłego
co najmniej tak samo, a często bardziej niż dorosły objaśnia
dziecko. Skoro dziecko częściowo wyjaśnia dorosłego, można także
powiedzieć, że każdy okres rozwoju częściowo wyjaśnia okresy
następne. Szczególnie widoczne jest to w stosunku do okresu
poprzedzającego mowę. Okres ten można nazwać "zmysłowo - ruchowym".
Brak funkcji symbolicznej u niemowlęcia, nie występuje jeszcze ani
myśl, ani uczuciowość powiązana z reprezentacjami, które pozwalałyby
przywołać nieobecne osoby lub przedmioty. Mimo tych braków rozwój
umysłowy w ciągu osiemnastu pierwszych miesięcy życia jest
szczególnie szybki i szczególnie ważny, na tym poziomie dziecko
wypracowuje całość substruktur poznawczych, które posłużą jako punkt
wyjścia dla późniejszych konstrukcji spostrzeżeniowych i
intelektualnych, a obok nich powstaje szereg reakcji afektywnych,
będących bazą do późniejszej uczuciowości.


Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,567,101519523,101519523,Dostalam_prace_mam_problem.html


Temat: Tworzenie sztucznej inteligencji już w prze dszkolu.
Janusz z Galicji napisał(a):

    Drogi Maćku Trurlu,


co znaczy trurlu masz mnie za ptaka ?

|| ...fizyka jest modelowaniem rzeczywistosci
|| a dzieci bardziej rozumieja rzeczywistosc niz dorosli........!!!!

    Student psychologii przeprowadzał bardzo klasyczne
zadania demonstrujące nabywanie przez dzieci pojęcia
stałości - tworzenia niezmienników...
    Jest to fragmencik teorii rozwoju inteligencji Piageta
teorii o tyle mocnej (bo nie istnieje obecnie żadna
- stwierdziłem to z pewnym zdziwieniem - równie
wiele tłumacząca i spójna) co starej, bo z początku
ubiegłego wieku... Choć oczywiście uzupełnionej
i zmodyfikowanej.
    Sam szukałem na tym forum pomysłów na dobre
programy edukacyjne oparte o tą teorię...
    Do tej pory tylko czytam i czytam ale nie
wytrzymałem:-)
    Rozumiem, że jesteś pełny szlachetnej chęci
zapewnienia dzieciakom edukacji najwyższej próby
ale skoro tak to może przejrzyj najpierw takie pozycje
jak: "Od logiki dziecka do logiki młodzieży" Barbel
Inhelder i Jean Piaget np. PWN W-wa, 1970 r., dawno
nie wznawianej, IMHO fatalnie przetłumaczonej
z francuskiego ale łatwej do ogarnięcia przez studentów
tzw. "ścisłych" kierunków, ewentualnie Barry J. Wadsworth
"Teoria Piageta, poznawczy..." WSiP 1998 r. - taki skrót.
Zresztą ta koncepcja jest ciekawa sama z siebie...
    Przypuszaczam, że z niej ów student czerpał.
A ja nie podejmuję się dyskutować czym jest fizyka.

    || bardziej

    Hmm,
Dzieci naprawdę myślą inaczej niż dorośli (o czym
przekonuje chociażby, niechby wczesne, ojcostwo:-)
i podobno można maleńtasowi przybliżyć intuicje tkwiące
w pewnym szczególnym przypadku teorii miary:-)
jeśli się tylko znajdzie sposób aby przemówić do niego
w zrozumiałym dla *niego* języku:-))). Ale *intuicje*
a nie formalizm teorii, ten jest dla niego nieposiężny.
    I przedyskutuj to z sobą, jeśli zechcesz:-)

   "Gdy byłem dzieckiem, myślałem jak dziecko,
będąc mężem myslę jak mąż", czy jakoś tak...

    Czemu crosspostowałeś na pl.sci.fizyka?
    Może to ta pogoda? Więcej pogody ducha życzę.

    Pozdrawiam    Janusz z Galicji


poprostu na swoim stopniu edukacji fizycznej wchodze w etap symulowania
w swoim mozgu modeli spolecznych
i zachowan ludzkich
przepraszam ze tak to okreslam ale tak mnie c..... wyksztalcici i tak mysle
ale zaczynam juz myslec tak jak ja chce a nie jak chca ci co mnie ksztalca

pozdrawiam


Źródło: topranking.pl/1814/tworzenie,sztucznej,inteligencji,juz,w,prze.php